הצג תמונות
הסתר תמונות

עד כמה קנאביס יעיל כתרופה?

עד כמה קנאביס יעיל כתרופה

עם מאות מרכיבים פעילים – כולל מגוון רחב של קנבינואידים וטרפנים – קנאביס הוא אחד הצמחים המגוונים ביותר מבחינה טיפולית הידועים לאנושות. עם זאת, מכיוון שמריחואנה כבר מזמן (באופן אבסורדי) מסווגת כסם מסדרת I (חומרים, כמו הרואין ו-LSD, הממשלה מחשיבה כמסוכנת ביותר, בעוד ש"אין לה יתרונות רפואיים ידועים"), עריכת מחקר על סגולותיה הרפואיות. היה מאתגר.

למרות שמריחואנה רפואית עברה לגליזציה בדרגות שונות ביותר ממחצית המדינות בארה"ב, החסמים למחקר נמשכים. האקדמיות הלאומיות למדע, הנדסה ורפואה פרסמו לאחרונה את "ההשפעות הבריאותיות של קנאביס וקנאבינואידים: המצב הנוכחי של הוכחות והמלצות למחקר", שבו ועדה מגוונת של מדענים וחוקרים תיעדה את החסמים לחקר הקנאביס הקליני, גם כן. כסיכום הראיות שיש לנו עד היום על התכונות הטיפוליות של קנאביס. בהרכבת המחקר, הוועדה בחנה יותר מ-10,000 מחקרים מדעיים. הוועדה ציינה את החסמים הבאים למחקר:

הוועדה ציינה את החסמים הבאים למחקר:

  • רגולטורי: מכיוון שקנאביס הוא חומר ב-Schedule I, מכשולים רגולטוריים משמעותיים פוגעים במחקר.
  • גישה: החוקרים נדרשים לרכוש קנאביס "בדרגת מחקר" ממקור יחיד – מונופול שנוצר על ידי הפדרלית. חוקרים מתלוננים לעתים קרובות שהם מתקשים לגשת לכמות, איכות וסוג מוצר הקנאביס שהם צריכים.
  • מימון: היסטורית, רוב המימון למחקר הלך למחקרי חסות המתמקדים בהשפעות השליליות הפוטנציאליות של קנאביס – לא ביתרונות הרפואיים. הוועדה דיווחה כי יש צורך ברשת מגוונת יותר של מקורות מימון מחקר

 

אף על פי כן, למרות מכשולי המחקר הרבים, הוועדה הקלינית הממוקדת בקנאביס של האקדמיות הלאומיות למדע, הנדסה ורפואה סקרה בצייתנות כמעט את כל המחקרים עד כה על מריחואנה רפואית, תוך פירוט עד כמה חזקות הראיות קיימות למצבים הרבים שאנשים משתמשים בקנאביס לטיפול .
הנה מה שהם מצאו:

עדות חותכת או מהותית

אלו הן הרמות הגבוהות ביותר של ראיות. הוועדה מצאה מספר לא מבוטל של מחקרים איכותיים – עם סיכון מועט להטיה – שמטופלים המשתמשים בקנאביס לטיפול במצבים הבאים היו בסבירות גבוהה למצוא שיפור משמעותי בסימפטומים שלהם:
  1. כאב כרוני: עדויות משמעותיות מצביעות על כך שחלק גדול מהמטופלים המשתמשים בקנאביס לטיפול בכאב כרוני חווים ירידה משמעותית בתסמיני הכאב.
  2. טרשת נפוצה: חולים רבים מוצאים הקלה בתסמיני ספסטיות הנגרמים לטרשת נפוצה
  3. טיפול בסרטן: עדות חותכת לכך שקנבינואידים מסוימים יעילים לטיפול בסרטן פליאטיבי, כולל מניעה או טיפול בבחילות והקאות הנגרמות על ידי כימותרפיה.

עדות מתונה

עדויות מצביעות על כך שקנאביס או קנבינואידים עשויים להיות יעילים לטיפול בבעיות שינה בחולים הסובלים מהדברים הבאים:
  • תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה
  • פיברומיאלגיה
  • כאב כרוני
  • טרשת נפוצה
  • עם זאת, הוועדה מאמינה שעדיין יש צורך במחקר נוסף, כולל יותר ניסויי ביקורת אקראיים ומחקרים גדולים יותר.

עדויות מוגבלות

עדויות מוגבלות מצביעות על כך שקנאביס או קנבינואידים עשויים להיות יעילים עבור תסמינים ומצבים רבים אחרים. "עדויות מוגבלות" לא אומר שהראיות גרועות; זה אומר שיש ממצאים תומכים ממחקרים, אבל ממשיכים להיות ויכוחים וחוסר ודאות בגלל סיכונים של הטיה, מחקרים בגודל מוגבל או גורמים תורמים אחרים.
עדויות מוגבלות מוצאות שקנאביס וקנבינואידים עשויים להיות יעילים עבור הדברים הבאים:
  • החזרת תיאבון או ירידה במשקל: כמה ראיות מצביעות על כך שקנאביס עשוי להיות יעיל בהגברת התיאבון והפחתת הירידה במשקל הקשורה ל-HIV/איידס (קנאביס וקנבינואידים דרך הפה).
  • טרשת נפוצה: שיפור תסמינים שנמדדו על ידי רופא הקשורים לספסטיות של טרשת נפוצה.
  • תסמונת טורט: נמצא כי כמוסות THC עשויות לשפר תסמינים הקשורים לתסמונת טורט (כמוסות THC).
  • חרדה: CBD עשוי לשפר את תסמיני החרדה, במיוחד אצל אנשים עם הפרעות חרדה חברתית.
  • PTSD: קנאביס עשוי לשפר תסמינים הקשורים להפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD).

 

ברור שיש הרבה מצבים אחרים שאושרו על ידי מדינות בודדות כתנאים מתאימים, או שחולים מדווחים על שימוש בקנאביס כדי לטפל בהצלחה. עם זאת, עבור רבים מהמצבים הללו, פשוט אין מספיק מחקרים באיכות גבוהה כדי לתמוך או להפריך את היעילות הפוטנציאלית של קנאביס.

מריחואנה רפואית אולי אינה תרופת פלא לכל מצב תחת השמש, אך בהשוואה לרבות מתרופות המרשם הפופולריות ביותר, קנאביס הוא תרופה יוצאת דופן; זה בטוח יותר מתרופות רבות, עם סיכון נמוך מאוד לרעילות. עם זאת, הגיע הזמן שהממשל הפדרלי יתזמן מחדש את הקנאביס כדי שנוכל לתעד באופן סופי את מלוא הפוטנציאל – כולל היתרונות והסיכונים – של קנאביס.
״אין לראות בבלוג זה תחליף לייעוץ רפואי.״
אין לראות בבלוג זה או בתוכן המופיע בו כתחליף לייעוץ רפואי. השימוש באתר ובתוכן הכלול בו הוא על אחריותו המלאה והבלעדית של המשתמש בלבד, ואינו מהווה, בשום מקרה, ייעוץ, הכוונה או המלצה מצד האתר.  האתר או מי מטעמו לא מעודדים במישרין או בעקיפין שימוש בסם כלשהו, לרבות קנאביס בכל צורותיו. אנו ממליצים ללקוחותינו שלא לעשות שימוש בסמים כלשהם ומדגישים שכל אביזרי העישון שאנו מוכרים מיועדים לשימוש עבור טבק לכל צורותיו בלבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן

אין כניסה לאתר לגולשים מתחת לגיל 21